Universitaire opleiding Media, Kunst, Design en Architectuur

WO Media, Kunst, Design en Architectuur (bachelor)

Welkom in de wereld van media, kunst, design en architectuur! Ben jij een creatieve denker met een brede interesse in deze vakgebieden? Dan is de opleiding Media, Kunst, Design en Architectuur aan de Vrije Universiteit van Amsterdam iets voor jou. In deze opleiding ontwikkel je niet alleen je creativiteit en kritische denkvaardigheden, maar leer je ook om innovatieve oplossingen te bedenken voor complexe vraagstukken in onze samenleving. Met een interdisciplinaire aanpak en een sterke focus op praktijkgericht onderwijs, ben je na afloop van de opleiding klaar voor een carrière in verschillende sectoren binnen de creatieve industrie. Wil jij jouw talenten en passies omzetten in concrete projecten en jezelf uitdagen op academisch niveau? Kies dan voor de opleiding Media, Kunst, Design en Architectuur.

Wat kun je worden na de opleiding Media, Kunst, Design en Architectuur?

Na het behalen van je diploma Media, Kunst, Design en Architectuur kun je op verschillende gebieden terechtkomen. Denk bijvoorbeeld aan functies bij creatieve bedrijven, culturele instellingen, ontwerpbureaus, architectenbureaus, reclamebureaus of mediabedrijven.

Welke vakken krijg je tijdens je studie?

De opleiding Media, Kunst, Design en Architectuur is gericht op het ontwikkelen van creatieve en kritische denkvaardigheden in de context van hedendaagse media, kunst, design en architectuur. In deze opleiding combineer je vakken uit verschillende disciplines, zoals filosofie, media- en communicatiewetenschappen, kunstgeschiedenis en architectuur. Enkele voorbeelden van vakken die je kunt volgen zijn: Mediageschiedenis, Visuele cultuur, Kunst en maatschappij, Ruimtelijk ontwerp, Mediastudies en Ontwerpmethoden.

Waar moet jij aan voldoen?

Om de opleiding Media, Kunst, Design en Architectuur succesvol te kunnen volgen, zijn er enkele competenties die je nodig hebt. Zo dien je creatief en innovatief te zijn, kritisch te kunnen denken en beschik je over een brede interesse in de media, kunst, design en architectuur. Ook is het belangrijk dat je goed kunt samenwerken en communiceren, aangezien er veel groepsopdrachten zijn.

Defensie
Media, Kunst, Design en Architectuur Media, Kunst, Design en Architectuur
Fixusopleiding Nee
Collegegeld 2024-2025 € 2.530,- (publieke universiteiten)
Opleidingsvorm voltijd
Opleidingsduur (bachelor) 3 jaar
Duur aansluitende master 1
Titel na studie Bachelor of Arts (BA)
ETCS punten 180, 1 etcs punt staat voor ca. 28 uur studeren
Voertaal studie Nederlands (soms deels Engels)

Om toegelaten te worden tot de opleiding Media, Kunst, Design en Architectuur moet je aan een aantal toelatingseisen voldoen. Zo dien je te beschikken over een vwo-diploma (welk profiel maakt niet). Ook is het mogelijk om met een hbo-propedeuse te worden toegelaten.

Cultuur & Maatschappij Ja
Economie & Maatschappij Ja
Natuur & Gezondheid Ja
Natuur & Techniek Ja

De opleiding Media, Kunst, Design en Architectuur heeft geen numerus fixus.

Wanneer jij Media, Kunst, Design en Architectuur in voltijd volgt, dan heb je mogelijk recht op studiefinanciering.

In de meeste gevallen wordt de wo opleiding Media, Kunst, Design en Architectuur bekostigd door de overheid. Jij betaalt zelf een heel klein deel van de universitaire opleiding middels het betalen van collegegeld. Voor het collegejaar 2023-2024 bedraagt dit € 2.530,-.

Heb jij gekozen voor een universitaire opleiding Media, Kunst, Design en Architectuur? Dan dien jij je voor 1 mei aan te melden bij de universiteit. Als het geen numerus fixus opleiding is, kun jij daarna wel nog switchen. Wanneer de deadline van 1 mei is verstreken bepaalt de universiteit de toelatingsvoorwaarden. Het kan gebeuren dat zij jou dan niet toelaten.

3 tips voor de opleiding Media, Kunst, Design en Architectuur
  • Wat zou jij willen worden na de opleiding Media, Kunst, Design en Architectuur?
  • Bestaat er een studentenvereniging van de opleiding Media, Kunst, Design en Architectuur?
  • Zoek een bijbaan die past bij je Media, Kunst, Design en Architectuur-opleiding.